Høringsinnspill

Skriftlig innspill fra Forskningsstiftelsen Et liv i
bevegelse

Høring: Revidert nasjonalbudsjett 2025
Innspillsdato: 20.05.2025

Finansiering for innsamling av viktig helsedata til KPR, kommunalt
pasient register

Kapittel 2755 Post 73 Kiropraktorbehandling

  • HOD foreslår i RNB en takst på kr 4 for å gi grunnlag for innrapportering av datagrunnlaget til KPR for behandling hos kiropraktor. Gjeldende fra 01.01.2025.
  • Det er urealistisk å tro at denne taksten vil medføre at datagrunnlaget vil bli innrapportert slik intensjonen til Stortinget har vært


Bakgrunn
I Prop. 39 L (2024–2025) foreslo regjeringen å avvikle folketrygdens refusjonsordning til
kiropraktorbehandling fra 1. januar 2025. Stortinget avviste forslaget og i Innst. 175 L (2024–
2025) ble regjeringen bedt om å komme tilbake til Stortinget med et forslag om en
minimumstakst som gir grunnlag for å fortsette datagrunnlaget i KPR for
kiropraktorbehandling.

  • Det finnes god dokumentasjon på at forholdene, både praktisk og økonomisk, må være tilrettelagt på en god måte for at data-innsamling av høy kvalitet skal kunne gjennomføres.
  • God kvalitet på data er en forutsetning for høy kvalitet på forskningen.
  • Kontinuitet av datagrunnlaget er særdeles viktig for pågående forskning. Dette ble påpekt fra flere forskningsmiljø i denne saken ifm statsbudsjettet i okt 2024 og igjen ved behandling av Prop 39.
  • Det er ikke registrert eller rapportert data i perioden fra 01.01.2025- til dd. på grunn av manglende fastsettelse av takster.
  • En etterregistrering av data kan være tidkrevende. For 6 mnd vil det gjelde for 2-400 000 unike pasienter og drøyt 1,1 millioner konsultasjoner (basert på 2024 tall).
  • Departementet gir ingen begrunnelse på beløpets størrelse eller om det er gjort noen vurdering om det faktisk vil gi grunnlag for at datagrunnlaget vil bli innrapportert.
  • Det framkommer heller ikke hvilke vurdering/undersøkelser som er gjort av HOD for å sikre etterregistrering av data i perioden 01.01.2025 og til nye takster er innført. Det er uklart og stor usikkerhet rundt hvordan dette skal kunne innhentes og hva det vil koste.
  • Det er stor risiko for betydelig «missing data», som i verste fall kan medføre at gode prosjekter må avsluttes, om ikke det legges til rette for finansiering av etterregistreringen. Vi kan ikke se at det er satt av midler til dette.
  • Innsending av data krever ulike IT løsninger og gjøres via Helsenett. Nivået på takstene vil ikke dekke kostnaden den enkelte kiropraktor vil ha for å kunne innrapportere digitalt.
  • Differensiering av takster. Forskningsprosjekter har behov for å registrere ulike takster. Det fremgår ikke av forslaget i RNB om det skal eller kan registreres differensierte takster. Dette må i varetas for at pågående forskningen skal kunne videreføres.
  • Datagrunnlaget som skal innhentes er særdeles viktig for å få kunnskap omkring den største og dyreste folkehelseutfordringen samfunnet har, muskel og skjelett-plager.
  • Befolkningens omfattende bruk av helsetjenesten hos kiropraktor og hvordan denne inngår i et samlet behandlingsforløp i hele helsetjenesten er viktig å ha god kunnskap om.

Oppsummert

For at intensjonene i vedtaket fra Stortinget skal kunne oppfylles blir det viktig at
datagrunnlaget blir innhentet på en tilfredsstillende måte og at det blir kontinuitet i dataene,
også fra januar 2025. Forslaget fra regjeringen ivaretar ikke Stortingets vedtak om takster som
skal gi grunnlag for å fortsette innrapportering av datagrunnlaget i KPR fra
kiropraktorbehandling.

Eli Magnesen

Styreleder Et liv i bevegelse

Stiftelsen Et liv i bevegelse finansierer forskningsprosjekter tilknyttet ulike universiteter i
Norge som benytter/skal benytte aktuelle data fra KPR. Vi har kjenneskap til at også andre
prosjekter og universitets- og forsknings-miljø har tilsvarende behov for disse dataene.


Stortinget
Postboks 1700 Sentrum
0026 Oslo
Sentralbord: 23 31 30 50

Ansvarlig redaktør: Mona Mortensen Krane
Nettredaktør: Lars Henie Barstad

Similar Posts