Hvordan oppfatter pasienter vedlikeholdsbehandling?
Jesper Hjertstrand, Per J. Palmgren, Iben Axén, Andreas Eklund
Denne studien er en fortsettelse av den store Maintenance Care-studien som nylig ble avsluttet i Sverige. Her har man intervjuet 24 pasienter (som fikk Maintenance Care i 12 måneder i studien) om hvordan de opplevde dette. Man valgte studiedeltakere ut fra kjønn, alder og psykologisk profil, for å få en bred representasjon av erfaringer. Intervjuene ble gjennomført digitalt, spilt inn og deretter skrevet ut for analyse.
Det var helt klart 2 oppfatninger: Maintenance Care kan ha høy verdi og lav verdi.
På den positive siden nevnte deltakerne forbedret livskvalitet, og at behandlingen var strukturert, tilgjengelig og pasient-sentrert. På den negative siden syntes deltakerne det motsatte: at Maintenance Care ikke var tilgjengelig eller pasient-sentrert, men også at kostnaden ikke motsvarte nytteverdien.
I original-studien ble deltakerne delt opp etter psykologisk profil. I denne studien ble det undersøkt om disse profilene påvirket holdningen til Maintenance Care. De som tilhørte gruppen «dysfunctional» (som har vist seg å ha best effekt av Maintenance Care) tok opp alle de muliggjørende faktorene. Felles for alle psykologiske profiler var at alle nevnte at et godt doktor-pasient-forhold var viktig.
Pasienter fra alle de psykologiske profilene nevnte kostnad, logistikk og effektivitet som hindrende faktorer. Pasientene i «dysfunctional»-gruppen så Maintenance Care som en del av deres behandlingstilbud, mens pasienter i «adaptive copers»-gruppen nevnte at de følte at de ble «holdt igjen» i ett Maintenance Care-forløp. Studien viser, som vi kanskje mistenkte, at Maintenance Care har forskjellig verdi for våre pasienter. For å gi pasientene et tilbud som har høy verdi, er dette viktig å ta med seg i beslutningen om slik behandling.
Hele artikkelen finner du her.